An other Christian WordPress.com site – Een andere Christelijke WordPress.com site

File:Holbein avondmaal.jpg

Het Laatste Avondmaal – 1497/8 – 1543, Hans Holbein de Jongere

*

“1  Het zou over twee dagen Pasen en ‘Ongegiste Broden’ zijn; de overpriesters en de schriftgeleerden zochten ernaar hoe ze hem met een list zouden kunnen overmeesteren en doden; 2 want, zeiden ze: niet tijdens het feest, dan mag er in geen geval een volksoproer zijn!” (Markus 14:1-2 NB)“10 Dan gaat Judas Isjkariot, die ene van de twaalf, weg naar de overpriesters om hem aan hen over te leveren. 11 Als ze zijn aanbod horen zijn ze verheugd en kondigen aan dat ze hem daarvoor zilvergeld zullen geven; en hij is ernaar gaan zoeken hoe hij hem op het goede moment kon overleveren.” (Markus 14:10-11 NB)

“6 (22:7) En ik,- een wórm, niets máns meer, –de smaad van de mensen, gemínacht bíj de mánschap; 7 (22:8) al wie mij zien dríjven met mij de spót, –trekken met de líp, schuddén het hóofd.” (Psalmen 22:6-7 NB)

“Ik zei tot hen: als het goed is in uw ogen, verleent mij dan mijn loon, en zo niet, laat het! Toen wogen zij mijn loon af: dertig stukken zilver.” (Zacharia 11:12 NB)

“Want de wortel van alle kwaad is de liefde voor geld; door daaraan toe te geven zijn sommigen van het geloof afgedwaald en hebben zij zichzelf doorboord met vele smarten.” (1 Timotheüs 6:10 NB)

“12  Op de eerste dag van de Ongegiste Broden, wanneer ze het paaslam hebben geslacht, zeggen zijn leerlingen tot hem: waar wilt u dat we heengaan en alles gereedmaken dat u er het paasmaal kunt eten? 13 Dan zendt hij twee van zijn leerlingen uit en zegt tot hen: gaat de stad in, en daar zal jullie een mens tegemoet lopen die een kruik water torst; volgt hem, 14 en waar hij naar binnen gaat, zegt daar tot de heer des huizes: ‘de leermeester zegt: waar is die kamer voor mij waar ik met mijn leerlingen het paasmaal kan eten?’- 15 dan zal hij u een grote bovenzaal tonen, ingericht en gereed; maakt het dáár voor ons gereed! 16 De leerlingen trekken er op uit, komen de stad binnen, vinden alles zoals hij hun heeft gezegd en maken het paasmaal gereed. 17 Als het later op de dag wordt komt hij er met de twaalf. 18 En als zij aanliggen en eten zegt Jezus: voorwaar, voorwaar, ik zeg u dat één van u mij zal overleveren, ‘die met mij eet’! 19 Zij beginnen bedroefd te worden en tot hem te zeggen, de een na de ander: ík toch niet? 20 Maar hij zegt tot hen: één van de twaalf, dus een die met mij in de schaal indoopt!- 21 omdat de mensenzoon wel heengaat zoals over hem geschreven staat, maar wee die mens door wie de mensenzoon wordt uitgeleverd!- het zou beter voor hem zijn als hij nooit geboren was, die mens! 22 Terwijl zij eten neemt hij een brood, spreekt de zegenbede, breekt het, geeft het hun en zegt: neemt dit aan, dit is mijn lichaam! 23 Dan neemt hij een drinkbeker, spreekt het dankgebed uit en geeft hem aan hen, en zij drinken er allen uit. 24 Hij zegt tot hen: dit is mijn bloed van het verbond,- dat voor velen wordt vergoten;” (Markus 14:12-24 NB)

“14 Wanneer het uur aanbreekt, gaat hij aanliggen, en de apostelen met hem. 15 Hij zegt tot hen: vol verlangen heb ik ernaar verlangd vóór mijn paaslijden dit paasmaal met u te eten; 16 want ik zeg u dat ik het niet meer zal eten totdat het vervuld wordt in het koninkrijk van God! 17 Hij neemt een drinkbeker aan spreekt een dankgebed en zegt: neemt deze en deelt hem met elkaar; 18 want ik zeg u, ik zal van nu af niet drinken van het gewas van de wijnstok totdat het koninkrijk van God komt! 19 Hij neemt een brood op, spreekt een dankgebed, breekt het en geeft het aan hen, zeggend: dit is mijn lichaam dat voor u gegeven wordt; doet dit tot mijn gedachtenis! 20 Evenzo met de beker ná de maaltijd, zeggend: deze drinkbeker is het nieuwe verbond door mijn bloed, dat voor u vergoten wordt;” (Lukas 22:14-20 NB)

“De drinkbeker der zegening waarmee wij God zegenen, betekent die niet gemeenschap met het bloed van de Christus?- het brood dat wij breken, is dat niet gemeenschap met het lichaam van de Christus?” (1 Corinthiërs 10:16 NB)

“21  maar zie, de hand van wie mij prijsgeeft is met mij hier aan tafel; 22 want de mensenzoon gaat voort gelijk bepaald is, maar wee die mens door wie hij wordt prijsgegeven!” (Lukas 22:21-22 NB)

“17 Als het later op de dag wordt komt hij er met de twaalf. 18 En als zij aanliggen en eten zegt Jezus: voorwaar, voorwaar, ik zeg u dat één van u mij zal overleveren, ‘die met mij eet’! 19 Zij beginnen bedroefd te worden en tot hem te zeggen, de een na de ander: ík toch niet? 20 Maar hij zegt tot hen: één van de twaalf, dus een die met mij in de schaal indoopt!- 21 omdat de mensenzoon wel heengaat zoals over hem geschreven staat, maar wee die mens door wie de mensenzoon wordt uitgeleverd!- het zou beter voor hem zijn als hij nooit geboren was, die mens! 22 Terwijl zij eten neemt hij een brood, spreekt de zegenbede, breekt het, geeft het hun en zegt: neemt dit aan, dit is mijn lichaam! 23 Dan neemt hij een drinkbeker, spreekt het dankgebed uit en geeft hem aan hen, en zij drinken er allen uit. 24 Hij zegt tot hen: dit is mijn bloed van het verbond,- dat voor velen wordt vergoten; 25 voorwaar, ik zeg u dat ik niet meer zal drinken van de vrucht van de wijnstok tot aan díe dag, wanneer ik hem nieuw zal drinken in het koninkrijk van God!” (Markus 14:17-25 NB)

“24 Maar er ontstaat ook onenigheid onder hen, over wie van hen de grootste denkt te zijn. 25 Hij zegt tot hen: de koningen der volkeren heersen over hen, en hun gezagsdragers laten zich weldoeners noemen; 26 maar gíj, niet zo!- nee, laat de grootste onder u als de jongste worden en wie aanvoert als wie bedient; 27 want wie is groter: wie aanligt of wie bedient?- níet wie aanligt!- ík ben in uw midden als degene die bedient!- 28 maar gíj zijt het die bij mij gebleven zijt in mijn beproevingen, 29 en nu verleen ik u, zoals mijn Vader mij verleend heeft, koningsmacht, 30 zodat ge in mijn koninkrijk zult eten en drinken aan mijn tafel, en gezeten op tronen de twaalf stammen van Israël zult oordelen;” (Lukas 22:24-30 NB)

“26 Zij zingen de lofpsalmen en gaan de stad uit naar de Olijfberg. 27 Dan zegt Jezus tot hen: ge zult allen ten val gebracht worden, want er staat geschreven: zal ik de herder slaan, dan zullen ook de schapen worden verstrooid!- 28 echter, nadat ik ben opgewekt zal ik u voorgaan naar Galilea!” (Markus 14:26-28 NB)

“Zwaard, ontwaak tegen mijn herder, tegen de man die mijn metgezel is, is de tijding van de ENE, de Omschaarde; sla de herder, dat de schapen verstrooid worden, ik zal mijn hand keren tegen de geringen!” (Zacharia 13:7 NB)

“31  Dán zegt Jezus tot hen: allen zult gij in deze nacht aanstoot aan mij nemen; want er staat geschreven ‘ik zal de herder slaan, en de schapen van de kudde zullen verstrooid worden’, 32 maar nadat ik ben opgewekt zal ik u voorgaan naar Galilea! 33 Ten antwoord zegt Petrus tot hem: al zullen allen aanstoot aan u nemen, ik zal nooit aanstoot aan u nemen! 34 Maar Jezus verklaart hem: zeker is het, zeg ik jou, dat in deze nacht, voordat er een haan kraait, jij mij driemaal zult verloochenen! 35 Petrus zegt tot hem: ook al moet ik met u sterven, ik zal u echt niet verloochenen! Iets dergelijks zeggen ook alle andere leerlingen.” (Mattheüs 26:31-35 NB)

“31 Jezus antwoordt hun: nú hebt ge vertrouwen?- 32 zie, er komt een uur, ja het is gekomen, dat ge verstrooid zult worden -ieder naar het zijne- en mij alleen laat; en toch ben ik niet alleen, omdat de Vader met mij is; 33 dit alles heb ik tot u gesproken opdat ge in de eenheid met mij vrede hebt; in de wereld is het verdrukking wat ge hebt, maar houdt moed, ik heb de wereld overwonnen!” (Johannes 16:31-33 NB)

“1  Als Jezus dit alles heeft uitgesproken heft hij zijn ogen ten hemel en zegt: Vader, het uur is gekomen; verheerlijk uw Zoon, opdat uw Zoon ú mag verheerlijken, 2 en, nu gij hem zeggenschap hebt gegeven over alle vlees, dat hij aan hen mag geven al wat gij gegeven hebt aan hem: eeuwig leven! 3 En dit ís het eeuwige leven: dat zij ú kennen, de eeuwige, waarachtige God, én hem die gij gezonden hebt,- Jezus de Christus. 4 Ik heb u op aarde verheerlijkt door het werk te voltooien dat gij mij te doen hebt gegeven; 5 verheerlijk nu gij mij, Vader, daar bij uzelf, met de heerlijkheid die ik had bij u voordat de wereld was. 6  Uw naam heb ik geopenbaard aan de mensen die gij mij hebt gegeven uit de wereld; zij waren van u en gij hebt ze aan mij gegeven; zij hebben zich aan uw woord gehouden 7 en nu erkennen zij dat alles wat gij mij hebt gegeven van bij u is, 8 want de dingen die gij mij hebt gegeven heb ik gegeven aan hen, en zij hebben ze aangenomen en hebben waarachtig erkend dat ik van bij u ben uitgegaan: zij vertrouwen erop dat gij mij hebt gezonden.” (Johannes 17:1-8 NB)

*


Voorgaand: Dienstknecht voor velen terwille van de waarheid van God

Duitse versie /  In Deutsch: Am ersten Tag für Mazza

Engelse versie / English version: On the first day for matzah

Franse versie / Version Français: Le premier jour de matsa

English: "The Judas Kiss", (Mark 14:...

“De Judas Kus”, (Mark 14:45) door Gustave Doré. (Photo credit: Wikipedia)

++

Vindt ook om te lezen rond het Laatste Avondmaal:
In het Nederlands:
  1. De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden
  2. Voorbereidingstijd tot een herinneringsmoment
  3. Zalving van Christus als profetische repetitie van de begrafenisrituelen
  4. 1 -15 Nisan
  5. 14 Nisan, de avond om Christus Zijn predikingswerk te herinneren
  6. 14 Nisan een dag om te herinneren #1 Oorsprong
  7. 14 Nisan een dag om te herinneren #2 In Jezus tijd
  8. 14 Nisan een dag om te herinneren #3 Voor het Overgangsfeest
  9. 14 Nisan een dag om te herinneren #4 Een Gedood Lam
  10. 14 Nisan een dag om te herinneren #5 De te vieren dag
  11. Jezus Laatste Avondmaal
  12. Jezus aanbod op het laatste avondmaal
  13. Teken van het Verbond
  14. Jezus moest sterven
  15. Een Messias om te Sterven
  16. Lam van God #3c Christus stierf als onschuldig Lam NT teksten
  17. Een Groots Geschenk om te herinneren
  18. Een Feestmaal en doodsherinnering
  19. Geen Wegvluchter

+++

  • How to Get Yourself Kosher for Passover (waynehilsden.com)
    The Hebrew Scriptures mention two separate coinciding Feasts: the feast of Passover חג הפסח and the feast of unleavened bread חג המצות.
    Originally, Passover was only one day, then followed by several days called the Feast of Unleavened Bread.  Today, the two holidays are combined and the entire week is called Passover.
    +
    The apostle Paul (Shaul the Rabbi) says that matzah also should remind us that there must be no sin in the camp–and sin in our own individual lives. This is what he writes in 1 Corinthians 5:7: “Therefore purge out the old leaven, that you may be a new lump, since you truly are unleavened. For indeed Christ, our Passover, was sacrificed for us.”
  • Maunday Thursday of Holy Week (opperblog.wordpress.com)
    Jesus knew these men didn’t need a miracle to remember what would happen the next day.  All they needed was sight and an act of remembrance.  He gave them both of those.  We are told biblically to observe communion remembering what He did for us until He returns.
  • So matzah matter with you? (midlifebatmitzvah.wordpress.com)
    discover one thing worse than matzah
  • Jesus came to Jerusalem to celebrate passover (ivarfjeld.com)
    Many Bibles have replaced the word ‘Passover” with ‘Easter”.
    That is to twist the truth.
    Jesus did not ride into Jerusalem on “Palm Sunday”. He entered the city four days before the Passover festival was about to begin. In this way He fulfilled the Law, that told the Jews to select the Passover lamb four days in advance of the festival week.
    Since the Jewish passover started on Monday this year:
    If Jesus had come this week, he would be riding into Jerusalem on “palm Friday”.
    +xlstorstrand says: He was crucified Wednesday morning (Nisan 14th), died at 15:00 hours on the same day, and placed in the grave the same day, before sundown.
  • Holy Thursday (reclaimingourchildren.typepad.com)
    Then Jesus took the bread and the wine and asked his Father to bless it. He broke the bread into pieces, giving it to his disciples and said, “This is my body, given for you. Do this in remembrance of me.”
  • Timely Growth (belgianbiblestudents.wordpress.com)
    Tonight we will begin celebrating Chag Ha Aviv – Passover, our spring holiday – also named Chag HaMatzot the holiday of unleavened bread. But why do we eat unleavened bread – matzah – on Passover?

Comments on: "Op de eerste dag voor matzah" (8)

  1. […] Nederlandse versie: Op de eerste dag voor matzah […]

    Like

  2. […] Nederlands: Op de eerste dag voor matzah […]

    Like

  3. […] Dutch version / Nederlandse versie: Op de eerste dag voor matzah […]

    Like

  4. […] Op de eerste dag voor matzah […]

    Like

Leave a Reply

Tag Cloud

The Biblical Review

Reviewing Publications, History, and Scripture

Words on the Word

Blog by Abram K-J

Bybelverskille

Hier bestudeer ons die redes vir die verskille in Bybelvertalings.

Michael Bradley - Time Traveler

The official website of Michael Bradley - Author of novels, short stories and poetry involving the past, future, and what may have been.

BIBLE Students DAILY

Be faithful unto death, and I will give you the crown of life. – Revelation 2:10

God's Simple Kindness

A place to share your daily blessings

takeaminutedotnet

All the Glory to God

Religieus Redeneren

Gedachten en berichten over hedendaags (on)geloof

Jesse A. Kelley

A topnotch WordPress.com site

JWUpdate

JW Current Apostate Status and Final Temple Judgment - Web Witnessing Record; The Bethel Apostasy is Prophecy

Searching Sophia's Pockets

Discovering Wisdom, Love ...and Lint

ConquerorShots

Spiritual Shots to Fuel the Conqueror Lifestyle

Examining Watchtower Doctrine

Truth Behind the "Truth"

Theological NoteBook

Dabbling into Theology

sowers seed

be careful 'how you hear'

Next Comes Africa

If I take the wings of the morning, and dwell in the uttermost parts of the sea; Even there shall thy hand lead me, and thy right hand shall hold me - Psalm 139: 9,10

friarmusings

the musings of a Franciscan friar...

Equipping The Saints

"equipping the saints for the work of ministry, for the edifying of the body of Christ," (Ephesians 4:12)

