An other Christian WordPress.com site – Een andere Christelijke WordPress.com site

Gods Pascha moet op de veertiende dag van de eerste maand worden gehouden

De bijbel vertelt ons dat Passover of Pascha altijd op Nisan 14 is. Het Boek Numeri hoofdstuk 28 verzen 16 – 17 zegt: „In de eerste maand op de 14de dag van de maand is Pesach van Adonai (Pacha/Passover). Op de 15de dag van de maand hoort er een feest te zijn.“ De Geschriften verifiëren dit meerdere keren. Voor de veertiende, zoals Jehovah de opdracht gaf, moesten Zijn mensen het lam slachten als de schemering op trad. Zo ging bij de avondschemering de nieuwe dag in maar moest men het geslachte lam die avond of diezelfde nacht eten – omdat de vijftiende een feest moest zijn.

Gezeten aan de tafel voor het avondmaal op de voorbereidingsdag voor Pesach. – Haggada uit de 14e eeuw, Duitsland

Zo op de nacht wanneer de 14de Nisan begint komen wij als gelovigen samen om de laatste ogenblikken van het leven van Jezus Christus te herdenken. De avond of het begin van de 14de Nisan werden de voorbereidingen getroffen voor later op de dag wanneer het terug licht was en het lam geslacht zou worden. De dagen na de avondschemering en inzet van 14 Nisan kunnen wij ook verder met familie en vrienden samen komen en de bevrijding van de mensen van God vieren. Wanneer het nog daglicht is het nog steeds de veertiende Nisan, maar zodra de zon begint onder te gaan begint de vijftiende Nisan en kan de avondmaaltijd genomen worden en het hoogtepunt van vreugde zijn, omdat de mensen die Egypte konden verlaten op Gods wijze naar het Land van God konden gebracht worden. Voor de Joden is die bevrijding het hoogtepunt terwijl de Christenen hierbij met de dood van Christus de bevrijding van alle mensen vieren. Het is namelijk zo dat het Zoenoffer van Jeshua (Jezus Christus zijn dood aan de martelpaal) het losgeld opbracht voor het loskopen van al de zondaars, waar ook ter wereld. Door Jezus zijn dood heeft iedereen de kans ontvangen om dichter tot God te komen en om het Koninkrijk van God te kunnen ingaan.

Wij zouden altijd moeten herinneren dat bovengenoemde Jezus zelf aan de apostelen zei dat hij ernstig wenste dit Overgangsfeest of Pascha/Pesach (Passover) met hen te eten alvorens hij ging lijden.

“Toen zeide hij tot hen: Ik heb zeer verlangd dit Pascha met u te eten voor mijn lijden;” (Lukas 22:15 LEI)

Jeshua stierf op de eerste avond van Pascha dagen, en Pesach seders (Passover seders) moeten op de avond (zonsondergang) van die dag gevierd worden als de veertiende Nisan ingaat, dus voor de vijftiende (die onmiddellijk na zonsondergang) begint en een feest hoort te zijn (Numeri 28:16 – 17).

“16 In de eerste maand, op den veertienden dag der maand, is het pascha voor den Heer; 17 en op den vijftienden dier maand is het feest: zeven dagen zal ongezuurd  brood gegeten worden.” (Numeri 28:16-17 LEI)

18° Eeuwse prent van een man die een matse vasthoud.

Op de veertienden dag van de eerste maand van God zijn Jaarregeling of de Joodse kalender is het Pascha voor Jehovah God. En op de vijftienden dag van diezelfde maand kunnen wij feest vieren waarbij de keuze kan gemaakt worden om zeven dagen lang ongezuurde broden of matses te eten, waarnaar deze feestdagen ook hun naam krijgen “Feest van de ongezuurde broden.”

“want de Heer zal omgaan en de Egyptenaars slaan; en als Hij het bloed zien zal aan den bovendrempel en aan de twee posten, zal Hij de deur voorbijgaan en den verderver niet in uwe huizen laten komen om te slaan.” (Exodus 12:23 LU)

“En op den vijftienden dag van dezelfde maand is het feest der ongezuurde broden des Heren: zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten.” (Leviticus 23:6 LU)

“Namelijk het feest der ongezuurde broden zult gij houden, en zeven dagen ongezuurd brood eten, gelijk Ik u geboden heb, ten tijde van de maand Abib; want in deze zijt gij uit Egypteland getrokken; doch verschijnt niet ledig voor mij.” (Exodus 23:15 LU)

“Het feest der ongezuurde broden zult gij houden; zeven dagen zult gij ongezuurd brood eten, gelijk Ik u geboden heb, omtrent den tijd der maand Abib; want in de maand Abib zijt gij uit Egypte getrokken.” (Exodus 34:18 LU)

“3 Gij zult niets gezuurds op dat feest eten: zeven dagen zult gij de  ongezuurde broden der verdrukking eten; want met vreze zijt gij uit  Egypteland getrokken, opdat gij aan den dag van uwen uittocht uit  Egypteland gedenkt uw leven lang. 4  Er zal zeven dagen lang niets gezuurds gezien worden in al uwe grenspalen;  ook zal niets van het vlees, dat des avonds op den eersten dag geslacht  is, den nacht overblijven tot den morgen. 5  Gij moogt het Pascha niet slachten in enige van uwe poorten, welke de  Heer, uw God, u geven zal, 6  maar aan de plaats, die de Heer, uw God, verkiezen zal, opdat zijn naam  aldaar wone; daar zult gij het Pascha slachten des avonds, als de zon  ondergegaan is, den juisten tijd van uwen uittocht uit Egypte. 7  En gij zult het koken en eten aan de plaats, die de Heer, uw God, verkiezen  zal; en des anderen morgens kunt gij terugkeren en gaan naar uwe hutten. 8  Zes dagen zult gij het ongezuurde eten, en op den zevenden dag is de  bijeenkomst van den Heer, uwen God; dan zult gij geen arbeid doen.” (Deuteronomium 16:3-8 LU)

2013 Verwarring of controverse

Wat is waarheid? Pilatus ondervraagt Jezus. Schilderij van Nikolaj Ge (19e eeuw).

Dit jaar bleken er heel wat vragen rond de juiste dag voor de veertiende en vijftiende Nisan en op welke dag men de feesten had in te zetten of de Herinneringsmaaltijd te houden.

Wij nemen het evangelie van Johannes in overweging waar van de veertiende Nisan sprake is als de „voorbereiding van Passover.“ De volgende ochtend, na het laatste avondmaal dat Jeshua had met zijn discipelen, nadat de Joden Jeshua hadden waargenomen en hem ondervraagd hadden, in die vroege ochtend, werd hij geleid tot de rechtzaal om te worden geoordeeld door Pontius Pilatus de Romeinse gouverneur Praefectus. De Joden zelf, echter, zouden niet in de Romeinse rechtszaal komen tenzij zij zouden belasterd zijn; zodat zij “Pascha” zouden kunnen eten (Johannes 18:28).

“Nu leidden zij Jezus van Kájafas naar het rechthuis; en het was vroeg. En zij gingen niet in het rechthuis, opdat zij niet verontreinigd zouden worden, maar het pascha eten mochten.” (Johannes 18:28 LU)

Duidelijk was Pascha of de Pesach nog niet gekomen. Zodat zonder twijfel 14 Nisan onze Herdenkingsdienst van Jezus’ Laatste Maaltijd, of het Laatste Avondmaal, zou moeten gevierd worden één avond vóór de nacht dat de Joden hun Pesach seder zouden nemen.

Volgens bepaalde Joodse groepen zou Erev Pesach („Vooravond van Pesach“) – Eerste Seder op Maandag 25 Maart, 14 Nissan, 5773 zijn.
De Thora (Uittocht 12:15, vanaf Talmud, Pesachim 5a) stelt volgens hen middag van Nissan 14 voor 2013 op Maandag 25 Maart –als uiterste termijn voor de vernietiging en/of de verwijdering van alle gezuurd voedsel („chametz“) van hun bezit als voorbereiding op het “festival van Passover” of “Pesach festival”, dat begint met het vallen van de avond. In de praktijk, stellen Thora wetsmandaten dat zij moeten afzien van het chametz of matse eten twee uren vóór de middag moeten ophouden, en dat er geen zuurdeeg in het bezit mag zijn een uur vóór de middag. Dit zijn klokuren maar „geen evenredige uren“, bepaald door de Joodse wet als 12de deel van de tijd tussen zonsopgang en zonsondergang.
Toen de Heilige Tempel zich in Jeruzalem bevond, werd het ‘Passover’ aanbieden, of brengen van Pesach offers daar volbracht op de middag van Nissan 14 die voor dit jaar 2013 dan op de middag dinsdag 26 maart zou vallen. Die dag wordt door de Joden hun recitatie van de „Orde van de Passover“ in de namiddag van dinsdag 26 Maart gebracht, door „het aanbieden van het scheenbeen“geplaatst op de sederplaat op die avond, en de afikoman — een gedeelte van matzah die in de plaats daarvan aan het eind van de sedermaaltijd wordt gegeten.

De Joodse kalenderdatum begint bij zonsondergang dus voor de nacht van de bij behorende dag. Aldus beginnen alle vakantienalevingen bij schemeravond op de seculaire data die, met de volgende dag worden vermeld die de eerste volledige dag van de vakantie is. (Zo, wordt eerste Pesach seder gehouden op de avond van de eerste vermelde datum.) de Joodse kalenderdata besluiten bij het vallen van de avond.

Volgens The Premier Kosher Information Source (de Eerste Kosher Bron van Informatie over het Internet) begint Passover of Pascha met eerste Seder op de vooravond van de 15de dag van Nisan, welke (volgens hen) beantwoordt aan Maandag avond, 25 Maart, 2013, en beëindigt wordt buiten Israël bij de conclusie van de 22ste dag van Nisan, op Dinsdag avond, 2 April, 2013. De eerste twee dagen van Pascha (van zonsondergang van de eerste datum die wordt vermeld, tot het vallen van de avond twee dagen later) zijn volwaardige vakantiedagen, waarop geen werk wordt toegestaan. De verdere vier dagen zijn Chol Hamoed, wanneer het werk wordt toegestaan, alhoewel met beperkingen. Chol Hamoed wordt gevolgd door nog eens twee volledige vakantiedagen.

Volgens ons moeten wij (in Europa) rekening houden met het verschil van timing tussen het Oosten (Jeruzalem), Europa en de Verenigde Staten (zelfs daar tussen Oosten en West-kust).
Voor 2013 hadden wij Nieuwe Maan op 11maart en Volle Maan zal plaatsvinden op 27 maart, zodat 14 Nisan dit jaar op de avond van dinsdag 26 maart zou moeten zijn.

Een tafel met attributen voor de sederavond

Daarom nodigen wij u vriendelijk uit om ons te vervoegen op Dinsdag avond voor het Gedenken van de dood van Jezus, het Pesach of het Lam van God. Op die avond dat wij zullen samenkomen om de grootste man ter wereld te herdenken zullen wij ook onderzoeken wat die figuur Jezus en zijn offer zo essentieel belangrijk maakt.

+

Voorgaand: 14 Nisan een dag om te herinneren #4 Een Gedood Lam

14 Nisan een dag om te herinneren #3 Voor het Overgangsfeest

14 Nisan een dag om te herinneren #2 In Jezus tijd

14 Nisan een dag om te herinneren #1 Oorsprong

++

Lees ook:
  1. Voorbereidingstijd tot een herinneringsmoment
  2. Zondag, zonnegodsdag en zonnepartnersdag
  3. Wat betreft Korte inhoud van lezingen: Bijgeloof en feesten
  4. Zalving van Christus als profetische repetitie van de begrafenisrituelen
  5. Fragiliteit en actie #14 Plagen van God
  6. 14 Nisan, de avond om Christus Zijn predikingswerk te herinneren
  7. Jezus Laatste Avondmaal
  8. Jezus aanbod op het laatste avondmaal
  9. Teken van het Verbond
  10. Jezus moest sterven
  11. Een Messias om te Sterven
  12. Lam van God #3c Christus stierf als onschuldig Lam NT teksten
  13. Een Groots Geschenk om te herinneren
  14. Een Feestmaal en doodsherinnering
  15. Geen Wegvluchter
  16. Pasen 2006
  17. Donderdag 9 April = 14 Nisan en Paasviering 11 April 2009
  18. Een Konijn dat Paaseiren legt
  19. Pasen, Easter- Estre
  20. Jezus is verrezen
  21. Alles zal worden opgeslorpt door de overwinning van het goede
  22. Een gedicht voor Pasen
Vindt ook in het Engels:
  1. Deliverance and establishement of a theocracy
  2. High Holidays not only for Israel
  3. Self-development, self-control, meditation, beliefs and spirituality
  4. Religious Practices around the world
  5. Anointing of Christ as Prophetic Rehearsal of the Burial rites
  6. The Weekend that changed the world
  7. A Great Gift commemorated
  8. Jesus begotten Son of God #1 Christmas and Christians
  9. Jesus begotten Son of God #2 Christmas and pagan rites
  10. A Messiah to die
  11. The Song of The Lamb #3 Daniel and Revelation
  12. Not bounded by labels but liberated in Christ
  13. Festival of Freedom and persecutions
  14. Seven days of Passover
  15. 1 -15 Nisan
  16. Day of remembrance coming near
  17. Pesach
  18. Korban Pesach
  19. 14 Nisan a day to remember #1 Inception
  20. 14 Nisan a day to remember #2 Time of Jesus
  21. 14 Nisan a day to remember #3 Before the Passover-feast
  22. 14 Nisan a day to remember #4 A Lamb slain
  23. A Jewish Theocracy
  24. Observance of a day to Remember
  25. Around the feast of Unleavened Bread
  26. Observance of a day to Remember
  27. Pesach and solidarity 

Comments on: "14 Nisan een dag om te herinneren #5 De te vieren dag" (13)

  1. […] 14 Nisan een dag om te herinneren #5 De te vieren dag […]

    Like

  2. […] 14 Nisan een dag om te herinneren #5 De te vieren dag […]

    Like

  3. […] 14 Nisan een dag om te herinneren #5 De te vieren dag […]

    Like

  4. […] 14 Nisan een dag om te herinneren #5 De te vieren dag […]

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

The Biblical Review

Reviewing Publications, History, and Scripture

Words on the Word

Blog by Abram K-J

Bybelverskille

Hier bestudeer ons die redes vir die verskille in Bybelvertalings.

Michael Bradley - Time Traveler

The official website of Michael Bradley - Author of novels, short stories and poetry involving the past, future, and what may have been.

BIBLE Students DAILY

Be faithful unto death, and I will give you the crown of life. – Revelation 2:10

God's Simple Kindness

A place to share your daily blessings

takeaminutedotnet

All the Glory to God

Religieus Redeneren

Gedachten en berichten over hedendaags (on)geloof

Jesse A. Kelley

A topnotch WordPress.com site

JWUpdate

JW Current Apostate Status and Final Temple Judgment - Web Witnessing Record; The Bethel Apostasy is Prophecy

Searching Sophia's Pockets

Discovering Wisdom, Love ...and Lint

ConquerorShots

Spiritual Shots to Fuel the Conqueror Lifestyle

Examining Watchtower Doctrine

Truth Behind the "Truth"

Theological NoteBook

Dabbling into Theology

sowers seed

be careful 'how you hear'

Next Comes Africa

If I take the wings of the morning, and dwell in the uttermost parts of the sea; Even there shall thy hand lead me, and thy right hand shall hold me - Psalm 139: 9,10

friarmusings

the musings of a Franciscan friar...

Equipping The Saints

"equipping the saints for the work of ministry, for the edifying of the body of Christ," (Ephesians 4:12)

%d bloggers like this: