An other Christian WordPress.com site – Een andere Christelijke WordPress.com site

*

“13  Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God, ‘antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel. 18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ 20 Daarop verbood hij de leerlingen ook maar tegen iemand te zeggen dat hij de messias was. 21  Vanaf die tijd begon Jezus zijn leerlingen duidelijk te maken dat hij naar Jeruzalem moest gaan en veel zou moeten lijden door toedoen van de oudsten, de hogepriesters en de schriftgeleerden, en dat hij gedood zou worden, maar op de derde dag uit de dood zou worden opgewekt.” (Mattheüs 16:13-21 NBV)
“17  Onderweg naar Jeruzalem nam Jezus de twaalf leerlingen apart. Hij zei tegen hen: 18 ‘We zijn nu op weg naar Jeruzalem, waar de Mensenzoon zal worden uitgeleverd aan de hogepriesters en de schriftgeleerden, die hem ter dood zullen veroordelen. 19 Ze zullen hem uitleveren aan de heidenen, die de spot met hem zullen drijven en hem zullen geselen en kruisigen. Maar op de derde dag zal hij worden opgewekt uit de dood.’” (Mattheüs 20:17-19 NBV)
“1  Toen ze Jeruzalem naderden en bij Betfage op de Olijfberg kwamen, stuurde Jezus er twee leerlingen op uit. 2 Zijn opdracht luidde: ‘Ga naar het dorp dat daar ligt. Vrijwel direct zullen jullie er een ezelin zien, die daar vastgebonden staat met haar veulen. Maak de dieren los en breng ze bij me. 3 En als iemand jullie iets vraagt, antwoord dan: “De Heer heeft ze nodig.” Dan zal men ze meteen meegeven.’ 4 Dit is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat gezegd is door de profeet: 5 ‘Zeg tegen Sion: “Kijk, je koning is in aantocht, hij is zachtmoedig en rijdt op een ezelin en op een veulen, het jong van een lastdier.”’ 6 De leerlingen gingen op weg en deden wat Jezus hun had opgedragen. 7 Ze brachten de ezelin en het veulen mee, legden er mantels op en lieten Jezus daarop plaatsnemen. 8 Vanuit de menigte spreidden velen hun mantels op de weg uit, anderen braken twijgen van de bomen en spreidden die uit op de weg. 9 De talloze mensen die voor hem uit liepen en achter hem aan kwamen, riepen luidkeels: ‘Hosanna voor de Zoon van David! Gezegend hij die komt in de naam van de Heer. Hosanna in de hemel!’ 10 Toen hij Jeruzalem binnenging, raakte de hele stad in rep en roer. ‘Wie is die man?’ wilde men weten. 11 Uit de menigte werd geantwoord: ‘Dat is Jezus, de profeet uit Nazaret in Galilea.’” (Mattheüs 21:1-11 NBV)“1  Toen Jezus deze laatste rede had uitgesproken, zei hij tegen zijn leerlingen: 2 ‘Over twee dagen is het, zoals jullie weten, Pesach. Dan wordt de Mensenzoon uitgeleverd om gekruisigd te worden.’ 3 Ondertussen kwamen de hogepriesters en de oudsten van het volk bijeen in het paleis van de hogepriester, Kajafas. 4 Daar beraamden ze het plan om Jezus door middel van een list gevangen te nemen en hem te doden. 5 ‘Maar niet op het feest, ‘zeiden ze, ‘want dan komt het volk in opstand.’” (Mattheüs 26:1-5 NBV)“17  Op de eerste dag van het feest van het Ongedesemde brood kwamen de leerlingen naar Jezus toe en vroegen: ‘Waar wilt u dat wij voorbereidingen treffen zodat u het pesachmaal kunt eten?’ 18 Hij zei: ‘Ga naar de stad en zeg tegen de persoon die jullie bekend is: “De meester zegt: ‘Mijn tijd is nabij, bij jou wil ik met mijn leerlingen het pesachmaal gebruiken.’ ”’ 19 De leerlingen deden wat Jezus hun had opgedragen en bereidden het pesachmaal. 20 Toen de avond was gevallen, lag hij samen met de twaalf aan voor de maaltijd. 21 Onder het eten zei hij tegen hen: ‘Ik verzeker jullie: een van jullie zal mij uitleveren.’ 22 Dit bedroefde hen zeer, en de een na de ander vroegen ze hem: ‘Ik toch niet, Heer?’ 23 Hij antwoordde: ‘Hij die samen met mij zijn brood in de kom doopte, die zal mij uitleveren. 24 De Mensenzoon zal heengaan zoals over hem geschreven staat, maar wee de mens door wie de Mensenzoon uitgeleverd wordt: het zou beter voor hem zijn als hij nooit geboren was.’ 25 Toen zei Judas, die hem zou uitleveren: ‘Ik ben het toch niet, rabbi?’ Jezus antwoordde: ‘Jij zegt het.’ 26  Toen ze verder aten nam Jezus een brood, sprak het zegengebed uit, brak het brood en gaf de leerlingen ervan met de woorden: ‘Neem, eet, dit is mijn lichaam.’ 27 En hij nam een beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun de beker met de woorden: ‘Drink allen hieruit, 28 dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden. 29 Ik zeg jullie: vanaf vandaag zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken tot de dag komt dat ik er met jullie opnieuw van zal drinken in het koninkrijk van mijn Vader.’ 30 Nadat ze de lofzang hadden gezongen, vertrokken ze naar de Olijfberg. 31  Onderweg zei Jezus tegen hen: ‘Jullie zullen mij deze nacht allemaal afvallen, want er staat geschreven: “Ik zal de herder doden, en de schapen van zijn kudde zullen uiteengedreven worden.” 32 Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea.’ 33 Petrus zei daarop tegen hem: ‘Misschien zal iedereen u afvallen, ik nooit!’ 34 Jezus antwoordde hem: ‘Ik verzeker je: deze nacht zul je, nog voor de haan gekraaid heeft, mij driemaal verloochenen.’ 35 Petrus zei: ‘Al zou ik met u moeten sterven, verloochenen zal ik u nooit.’ Alle andere leerlingen vielen hem daarin bij. 36  Vervolgens ging Jezus met zijn leerlingen naar een olijfgaard die Getsemane genoemd werd. Hij zei: ‘Blijven jullie hier zitten, ik ga daar bidden.’” (Mattheüs 26:17-36 NBV)

“20 Alleen, u komt niet samen om de maaltijd van de Heer te vieren. 21 Van wat u hebt meegebracht eet u alleen zelf, zodat de een honger heeft en de ander dronken is. 22 Hebt u soms geen eigen huis waar u kunt eten en drinken? Of veracht u de gemeente van God en wilt u de armen onder u vernederen? Wat moet ik hierover zeggen? Moet ik u soms prijzen? Dat doe ik in geen geval. 23  Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood, 24 sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie. Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’ 25 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’ 26 Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt. 27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf. 30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven. 31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld. 32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld. 33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd. 34 Wie honger heeft kan beter thuis eten. Dan leiden uw samenkomsten tenminste niet tot uw veroordeling. De overige zaken zal ik regelen wanneer ik kom.” (1 Corinthiërs 11:20-34 NBV)

*

File:Bernard van Orley (Netherlandish, Brussels ca. 1492–1541, 42 Brussels) - The Last Supper - Google Art Project.jpg

Het Laatste Avondmaal – ca. 1492–1541/42 Bernard van Orley

+

Engelse versie / English version: The Anointed One and the first day of No Fermentation

Vindt hieromtrent ook:
  1. Voorbereidingstijd tot een herinneringsmoment
  2. Zalving van Christus als profetische repetitie van de begrafenisrituelen
  3. 14 Nisan, de avond om Christus Zijn predikingswerk te herinneren
  4. 14 Nisan een dag om te herinneren #1 Oorsprong
  5. 14 Nisan een dag om te herinneren #2 In Jezus tijd
  6. 14 Nisan een dag om te herinneren #3 Voor het Overgangsfeest
  7. 14 Nisan een dag om te herinneren #4 Een Gedood Lam
  8. 14 Nisan een dag om te herinneren #5 De te vieren dag
  9. Jezus Laatste Avondmaal
  10. Jezus aanbod op het laatste avondmaal
  11. Teken van het Verbond
  12. Jezus moest sterven
  13. Een Messias om te Sterven
  14. Lam van God #3c Christus stierf als onschuldig Lam NT teksten
  15. Een Groots Geschenk om te herinneren
  16. Een Feestmaal en doodsherinnering
  17. Geen Wegvluchter

+++

In het Engels op andere websites: Related text on other websites in English:
  1. Palm Sunday or Passion Sunday?For many Christian churches, Palm Sunday, often referred to as “Passion Sunday,” marks the beginning of Holy Week, which concludes on Easter Sunday.
  2. The Jewish Roots of Palm Sunday and the PassionWith the Palm Sunday readings, the Church ushers us into the climax of the liturgical year in the celebration of Holy Week. This is the last Sunday feast before the beginning of the Triduum, which will climax in the celebration of Easter (Latin Pascha), what the Catechism calls the “feast of feasts” (CCC 1169).
    +
    As is fairly well known, by choosing to publicly mount and ride a “colt” into Jerusalem in the midst of the procession of so many Passover pilgrims into the city, Jesus is performing what scholars refer to as a prophetic sign—a symbolic act which is meant to both symbolize and set in motion some major event in the history of salvation. In this case, Jesus’ act of riding the colt into Jerusalem harks back to Zechariah’s prophecy of the advent of the Messiah—the long-awaited king of Israel—to the city of Jerusalem (see Zechariah 9:9). However, there is more here than simply an implicitly messianic public act. For when we go back to the prophecy of Zechariah and read it in its full context, we discover several other important features of this particular messianic king
  3. Palm SundayNow when they drew near to Jerusalem and came to Bethphage, to the Mount of Olives
    +
    It is interesting that one week, the crowds were in love with Jesus, proclaiming His name, and the next week were shouting for Him to be crucified.
    How often do we live our lives like the crowd? One day we praise His name and the next we forget that we were the ones who crucified Him.
  4. “Jesus Knows What He’s Doing.” Palm Sunday 2013.The crowd gets it right, and the little children get it right.  Not that they realize it.  If they knew what Jesus knows they would not be waving palm branches and cheering.  They’d be wailing and tearing their clothes, throwing dust on their heads.
    +
    But everybody around Him can’t believe Jesus knows what He’s doing.  The chief priests and the elders, the Jewish ruling council—the Sanhedrin—knows that Jesus as Messiah simply won’t work in the real world.  He will get their holy place torn down by the Romans.  If Jesus keeps getting followers, He will destroy everything.
  5. Matthew 26:14-16, 23-25, 47-50 Acts1:18-19, Matthew 26:31-35, 69-75 What’s It Cost?I was thinking about Peter and Judas in the Bible and it made me think about Charles Dickens’ A Christmas Carol. I saw Peter as Scrooge and Judas as Jacob Marley. Peter wasn’t always Scrooge, just during the period he denied Jesus.
  6. Matthew 21.1-17 Fan or Follower? Palms or Power?Who is on the Jesus parade in Jackson?
    +
    He enters the city and would be disciples follow I with the triumphant parade, until he turns things god side up
  7. Tree of Jesus Life, the Ministering Christ and The Suffering Christ (i)The next limb of this tree is divided between The Ministering Christ and The Suffering Christ and there are four branches, first branch events, second branch miracles, and third branch Discourses, and the fourth branch parables.
    This Limb is of Jesus last months
  8. Palm Sunday: The King Arrives!
    The days leading up to Easter often have an understandably somber feel to them, particularly as we contemplate Jesus’ arrest, trial, and execution. It’s easy to forget that the week begins with a joyful event: the Triumphal Entry!

Comments on: "De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden" (17)

  1. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  2. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  3. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  4. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  5. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  6. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  7. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  8. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  9. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  10. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  11. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  12. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  13. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  14. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  15. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

  16. […] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]

    Like

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Age To Come

The Lord Jesus Christ is the last Adam, not the first God-man. ~~~ www.AgeToCome.tk

undercoverjw

I go undercover in the Jehovah's Witness Church

Jehovah's Zsion, Zion and Sion Mom Signal for the Peoples!

Thy Empire and Kingdom Zsion Come as In Heavens So on Earth. Diatheke. Matthew.6.10, Tanakh.Psalm.87 and https://zsion.mom

jamesgray2

A discussion of interesting books from my current stock at www.jamesgraybookseller.com

Unmasking anti Jehovah sites and people

Showing the only One True God and the Way to That God

The Eccentric Fundamentalist

Musings on theology, apologetics, practical Christianity and God's grace in salvation through Jesus Christ

John 20:21

"As the Father has sent me, so I am sending you."

The Biblical Review

Reviewing Publications, History, and Biblical Literature

Words on the Word

Blog by Abram K-J

Bybelverskille

Hier bestudeer ons die redes vir die verskille in Bybelvertalings.

Michael Bradley - Time Traveler

The official website of Michael Bradley - Author of novels, short stories and poetry involving the past, future, and what may have been.

BIBLE Students DAILY

"Be faithful unto death, and I will give you the crown of life." Revelation 2:10

takeaminutedotnet

All the Glory to God

Groen is Gezond

van zaadjes in volle grond tot iets lekkers op het bord

Jesse A. Kelley

A topnotch WordPress.com site

JWUpdate

JW Current Apostate Status and Final Temple Judgment - Web Witnessing Record; The Bethel Apostasy is Prophecy

Sophia's Pockets

Wisdom Withouth Walls

ConquerorShots

Spiritual Shots to Fuel the Conqueror Lifestyle

Examining Watchtower Doctrine

Truth Behind the "Truth"

Theological NoteBook

Dabbling into Theology