“13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God, ‘antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel. 18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ 20 Daarop verbood hij de leerlingen ook maar tegen iemand te zeggen dat hij de messias was. 21 Vanaf die tijd begon Jezus zijn leerlingen duidelijk te maken dat hij naar Jeruzalem moest gaan en veel zou moeten lijden door toedoen van de oudsten, de hogepriesters en de schriftgeleerden, en dat hij gedood zou worden, maar op de derde dag uit de dood zou worden opgewekt.” (Mattheüs 16:13-21 NBV)
“20 Alleen, u komt niet samen om de maaltijd van de Heer te vieren. 21 Van wat u hebt meegebracht eet u alleen zelf, zodat de een honger heeft en de ander dronken is. 22 Hebt u soms geen eigen huis waar u kunt eten en drinken? Of veracht u de gemeente van God en wilt u de armen onder u vernederen? Wat moet ik hierover zeggen? Moet ik u soms prijzen? Dat doe ik in geen geval. 23 Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood, 24 sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie. Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’ 25 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’ 26 Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt. 27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf. 30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven. 31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld. 32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld. 33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd. 34 Wie honger heeft kan beter thuis eten. Dan leiden uw samenkomsten tenminste niet tot uw veroordeling. De overige zaken zal ik regelen wanneer ik kom.” (1 Corinthiërs 11:20-34 NBV)
*
+
Engelse versie / English version: The Anointed One and the first day of No Fermentation
Vindt hieromtrent ook:
- Voorbereidingstijd tot een herinneringsmoment
- Zalving van Christus als profetische repetitie van de begrafenisrituelen
- 14 Nisan, de avond om Christus Zijn predikingswerk te herinneren
- 14 Nisan een dag om te herinneren #1 Oorsprong
- 14 Nisan een dag om te herinneren #2 In Jezus tijd
- 14 Nisan een dag om te herinneren #3 Voor het Overgangsfeest
- 14 Nisan een dag om te herinneren #4 Een Gedood Lam
- 14 Nisan een dag om te herinneren #5 De te vieren dag
- Jezus Laatste Avondmaal
- Jezus aanbod op het laatste avondmaal
- Teken van het Verbond
- Jezus moest sterven
- Een Messias om te Sterven
- Lam van God #3c Christus stierf als onschuldig Lam NT teksten
- Een Groots Geschenk om te herinneren
- Een Feestmaal en doodsherinnering
- Geen Wegvluchter
+++
In het Engels op andere websites: Related text on other websites in English:
- Palm Sunday or Passion Sunday?For many Christian churches, Palm Sunday, often referred to as “Passion Sunday,” marks the beginning of Holy Week, which concludes on Easter Sunday.
- The Jewish Roots of Palm Sunday and the PassionWith the Palm Sunday readings, the Church ushers us into the climax of the liturgical year in the celebration of Holy Week. This is the last Sunday feast before the beginning of the Triduum, which will climax in the celebration of Easter (Latin Pascha), what the Catechism calls the “feast of feasts” (CCC 1169).
+
As is fairly well known, by choosing to publicly mount and ride a “colt” into Jerusalem in the midst of the procession of so many Passover pilgrims into the city, Jesus is performing what scholars refer to as a prophetic sign—a symbolic act which is meant to both symbolize and set in motion some major event in the history of salvation. In this case, Jesus’ act of riding the colt into Jerusalem harks back to Zechariah’s prophecy of the advent of the Messiah—the long-awaited king of Israel—to the city of Jerusalem (see Zechariah 9:9). However, there is more here than simply an implicitly messianic public act. For when we go back to the prophecy of Zechariah and read it in its full context, we discover several other important features of this particular messianic king - Palm SundayNow when they drew near to Jerusalem and came to Bethphage, to the Mount of Olives
+
It is interesting that one week, the crowds were in love with Jesus, proclaiming His name, and the next week were shouting for Him to be crucified.
How often do we live our lives like the crowd? One day we praise His name and the next we forget that we were the ones who crucified Him. - “Jesus Knows What He’s Doing.” Palm Sunday 2013.The crowd gets it right, and the little children get it right. Not that they realize it. If they knew what Jesus knows they would not be waving palm branches and cheering. They’d be wailing and tearing their clothes, throwing dust on their heads.
+
But everybody around Him can’t believe Jesus knows what He’s doing. The chief priests and the elders, the Jewish ruling council—the Sanhedrin—knows that Jesus as Messiah simply won’t work in the real world. He will get their holy place torn down by the Romans. If Jesus keeps getting followers, He will destroy everything. - Matthew 26:14-16, 23-25, 47-50 Acts1:18-19, Matthew 26:31-35, 69-75 What’s It Cost?I was thinking about Peter and Judas in the Bible and it made me think about Charles Dickens’ A Christmas Carol. I saw Peter as Scrooge and Judas as Jacob Marley. Peter wasn’t always Scrooge, just during the period he denied Jesus.
- Matthew 21.1-17 Fan or Follower? Palms or Power?Who is on the Jesus parade in Jackson?
+
He enters the city and would be disciples follow I with the triumphant parade, until he turns things god side up - Tree of Jesus Life, the Ministering Christ and The Suffering Christ (i)The next limb of this tree is divided between The Ministering Christ and The Suffering Christ and there are four branches, first branch events, second branch miracles, and third branch Discourses, and the fourth branch parables.
This Limb is of Jesus last months - Palm Sunday: The King Arrives!
The days leading up to Easter often have an understandably somber feel to them, particularly as we contemplate Jesus’ arrest, trial, and execution. It’s easy to forget that the week begins with a joyful event: the Triumphal Entry!
Comments on: "De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden" (17)
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike
[…] De Gezalfde en de eerste dag van de feestperiode van Ongezuurde Broden […]
LikeLike